SOROTAN
KAJIAN (BAB 2)
Bab 2 sorotan kajian. Dalam sorotan kajian 2.1 pengenalan seperti biasa. Dalam pengenalan kita nak huraikan apa ada dalam bab ini. Juga kita jelaskan juga dalam bab ini juga terdiri daripada dua subtopik yang berkaitan. Pastikan subtopik itu berkaitan dengan tajuk kita. Jadi dicadangkan kalau biasanya untuk master, bachelor, dan juga terdiri daripada dua subtopik sebab itu terpulang. Kita tengok berapakah pembolehubah dalam kesetiap tajuk itu. Kemudian yang PHD pula kita, kita kadang-kadang ada tiga subtopik atau dua. Kita tengok juga apa pembolehubah dalam subtopik ini. Contohnya 2.2 ini kajian tentang okey kita ambil yang besar dulu. Jadi mungkin kita ambil kajian tentang wacana sahaja, Okey jadi kajian tentang wacana ini kita letaklah. Kita letaklah dalam kajian-kajian yang pastikan bahawa kajian itu satu mesti lima tahun kebelakang. Okey saya sudah jelaskan banyak kali bahawa lima tahun kebelakang maknanya tahun yang awak hantar tesis. Tolak belakang lima tahun. Bukannya tahun awak daftar. Kalau kita daftar 2020 kemudian awak nak tolak pulak ambil lima tahun kebelakang ini dah salah. Kerana awak baru daftar 2020, maknanya langkah awak nak hantar tesis 2023 mungkin. Jadi kalau hantar tesis 2023, maknanya sorotan kajian tentulah lima tahun kebelakang yang berakhir 2019. Jadi apa ada dalam ini mestilah yang lima tahun terkini, Jadi sebagai pelajar, awak tidak boleh katakana tiada kajian yang saya jumpa. Saya tak jumpa lah kajian ini prof. Saya tidak jumpa yang mana terkini. Saya jumpa yang 1928-an, 1960-an, awal 2000 itu tidak boleh. Semua kajian ada. Walaupun maknanya kalau apapun paling hampir adalah sikit-sikit hampir pun boleh. Itu yang jadi kita dapat jurang penyelidikan. Jadi yang ini awak boleh letakkan ataupun pastikan ambil satu kajian yang begitu menyerlah tentang wacana. Contohnya, bermakna awak huraikan semua tentang kajian tersebut kemudian sokong. Jadi sekarang dalam sorotan kajian ini perlulah cari persamaan dan perbezaan. Itulah jadinya kritis dalam sorotan kajian. Ini perlu cari persamaan, perbezaan. Barulah jadi kritis. Tidak bolehlah ada pelajar tulis sampai dua hingga tiga halaman. Contohnya, kajian oleh Normaliza Abd Rahim (2019), dia letak dua hingga tiga halaman. Dua tiga halaman nama Normaliza nama satu muka halaman. Satu yang lain itu dia tulis sahaja sampai tiga halaman. Sampai tidak ada rujukan langsung. Jadi itu salah caranya, kerana didapati tidak kritis. Kemudian awak boleh jurus kepada kajian tentang animasi. Secara menyeluruhnya animasi dari segi mana. Ni contoh animasi dari segi skrip sahaja ke animasi cerita biasa ke animasi cerita rakyat ke semua masuk disini. Ambil yang lima tahun terkini dan kita kalau buat sorotan kajian bukanlah Malaysia sahaja. Barat pun perlu diambil. Jepun, Korea, China semua kita perlu ambil supaya kita punya sorotan meluas terutamanya animasi. Memang ada banyak kajian dari Jepun terutama dari Korea, Jepun yang paling terkenal dengan animasi. Jadi huraikan dan pastikan kritis. Kemudia barulah masuk jurang penyelidikan. Okey dalam jurang penyelidikan ini pastikan bahawa dalam jurang penyelidikan ini kena jelaskan apa jurang yang ada dalam ini. Okey fokus pada ini berkait dengan kajian awak sendiri. Jadi awak senaraikan nama nama ini. Kajian ini berfokus kepada contohnya bla bla bla. Jadi kajian itu awak senaraikan kajian yang ada dalam ini. Okey ada juranglah dalam kajian tersebut kemudia itu bermakna kita nak jelaskan jurang itu senarai-senarai nama letakkan kat sini. Kaitkan balik dengan kajian kita. Kemudian serupa juga dengan kajian number dua. Senaraikan itu apa jurang dia. Apa persamaan sebab itu ada persamaan dan perbezaan. Kaitkan juga dengan kajian awak sendiri. Itu yang dari jurang penyelidikan. 2.5 kesimpulan okey jadi kita kenal pastikan rujukan lima tahun kebelakang number dua. Penulisan dalam sorotan kajian perlulah mecari persamaan dan perbezaan. Jadi kita perlulah kritis. Kajian yang hampir sama, kita banyak berbeza pun boleh tidak bersetuju. Bermaknanya ada perbezaan. Jadi cari perkataan-perkataan yang bersesuaian. Perkataan yang menyokong, tidak sokong tidak bersetuju. Ada banyak. Banyak jadi maknanya penyusunan ayat itu menunjukkan sama ada persamaan atau perbezaan. Serupa juga disini memerlukan penanda wacana. Penanda wacana ini sangat penting kerana kalau tidak nanti dia jadi tulisan awak sendiri. Macam awak buat karangan biasa tanpa penanda wacana. Ini harus kita lihat perkara-perkara penting lima tahun kebelakang persamaan perbezaan iaitu penulisan secara kritis mempunyai penanda wacana dan juga jurang penyelidikan pelu ada sebagai satu subtopik iaitu membuat kaitan kajian dalam sorotan ini dengan kajian awak sendiri. Jadi seperti biasa kesimpulan itu kita sampaikan seperti bab 2 yang lain. Ayat akhir dalam kesimpulan haruslah letak bab seterusnya iaitu bab 3 bla bla bla. Okey untuk halaman. Berapa halaman ya prof. Jadi biasanya kalau pelajar bachelor atau diploma dengan master biasanya kita letak yang sama iaitu yang ini 2.2 2.3 kita boleh letak 15, 15 halaman. Bermakna 15 halaman untuk ini, 15 halaman untuk ini. Untuk PHD sebab kita banyak kajian secara mendalam juga jadi 2.2 2.3 kita naik. Okey ini 30, ini 30 jadi 60 kalau kurang sikit pun lebih kurang macam 25, 25 berbeza jumlah halaman kerana kalau kurang sorotan nampak sangat pelajar itu tidak membaca. Tujuan kita ada sorotan ialah supaya kita dapat melihat perbezaan antara kajian yang ada dan mencari jurang penyelidikan kajian tersebut dan kaitan dengan kajian yang kita lakukan. Sebab itulah kita perlu banyak untuk kita. Kita sorot dalam bab 2 ini. Jika kurang maknanya apa benda yang kit acari perbezaan. Apa yang kita nak cari jurang penyelidikan, tidak ada. Jadi perlu sangat penting mempunyai jumlah halaman yang bersesuaian. Ada juga saya dapati bahawa bila saya menjadi pemeriksa pelajar PHD, pelajar master dia punya sorotan kajian adalah 14 halaman sahaja. Itu untuk dua ini bukan dua ini. Silap dia keseluruhan bab 2 ada 14 sahaja. Kemudian ada pelajar PHD dia punya 25 serupa juga pelajar PHD tu menulis 25 halaman untuk kesemua ini. Jadi tidak orang kata tidak bersesuaian dengan kajian PHD dia. Sorotan kajian ini juga penting serupa penting untuk bab 1, bab 3, bab 4, dan bab 5. Kira semua bab penting. Jadi janganlah yang ini jadi halaman terlalu sedikit sehingga kita tidak dapat nak mencari apakah jurang penyelidikan dia. Bagaimana awak menulis sorotan kajian ada persamaan tidak, ada perbelaan tak. Adakah awak buat penulisan secara kritis. Adakah awak menggunakan penanda wacana yang bersesuaian. Adakah awak sorot kajian daripada kajian lima tahun kebelakang. Ini semua penting dalam sorotan kajian.
STUDY
HIGHLIGHTS (CHAPTER 2)
Chapter
2 highlights of the study. In the study highlights 2.1 introduction as usual.
In the introduction we want to describe what is in this chapter. Also, we
explain also in this chapter also consists of two related subtopics. Make sure
the subtopic is relevant to our topic. So, it is recommended that usually for
master, bachelor, and also consists of two subtopics the reason is up to you.
We see how many variables are in each of those titles. Then the PHD is ours, we
sometimes have three subtopics or two. We also look at what variables are in
this subtopic. For examples 2.2 this is a study on okay we take the big first.
So maybe we take the study of discourse only, Okay, so we put the study of this
discourse. We put in studies that make sure that the study one must five years
ago. Okay, I have explained many times that the last five years mean the year
you submitted your thesis. Push back five years. Not the year you registered.
If we register for 2020 then you want to reject it and take it five years ago
is wrong. Because you have just registered for 2020, it means your move to
submit a 2023 thesis is possible. So, if you submit a thesis 2023, it means
that the highlight of the study must be the last five years ending 2019. So,
what is in this must be the last five years, So, as a student, you cannot say
no study I found. I did not find this study prof. I did not find the latest
one. I found that the 1928s, 1960s, early 2000s were not allowed. All studies
are available. Although it means that whatever is closest is a little almost possible.
That is why we get the research gap. So, this one you can put or make sure to
take a study that is so obvious about the discourse. For example, it means you
describe everything about the study and then support it. So now in the
highlights of this study it is necessary to look for similarities and
differences. That is critical in the study. This needs to find similarities,
differences. Then it becomes critical. No student should write up to two to
three pages. For example, a study by Normaliza Abd Rahim (2019), he placed two
to three pages. Two to three page name Normaliza one page page name. The other
one he only wrote up to three pages. Until there is no direct reference. So
that's the wrong way, because it was found to be not critical. Then you can move
on to the study of animation. Overall animation in terms of which. This is an
example of animation in terms of script only to normal story animation to folk
story animation to all come in here. Take the latest five years and we if the
highlight of the study is not only Malaysia. The West also needs to be taken.
Japan, Korea, China all we need to take so that we have a wide spotlight
especially animation. There are indeed many studies from Japan especially from
Korea, Japan which is most famous for animation. So, describe and make sure it
is critical. Then came the research gap. Okay in this research gap make sure
that in this research gap you have to explain what the gap is in this. Okay
focus on this related to your own study. So, you list these names. This study
focuses on for example blah blah blah. So that study you list the studies that
are in this. Okay there is a gap in the study then that means we want to
explain the gap the lists of names put here. Relate it to our study. Then
similar to study number two. List that what a gap he is. What similarities
caused there are similarities and differences. Also relate to your own study.
That's from the research gap. 2.5 conclusion okay so we know make sure
reference five years past number two. Writing in the study highlights should
look for similarities and differences. So, we need to be critical. The study is
almost the same, we differ a lot but can disagree. That means there is a
difference. So, find the right words. Words that support, do not support do not
agree. There are many. So many meanings that the sentence structure shows
either similarities or differences. Similarly, here also requires discourse
markers. This discourse marker is very important because otherwise he will be
your own writing. Like you make a regular essay without a discourse marker.
This we should look at the important things five years ago the difference of
difference that is critical writing has discourse markers and also research gap
there is as a subtopic that is to make the study in this spotlight with your
own research. So as usual we convey that conclusion like the other chapter 2.
The final sentence in the conclusion should be the next chapter which is
chapter 3 blah blah blah. Okay for the page. How many pages does prof. So usually
if a bachelor or diploma student with a master usually we put the same that is
this 2.2 2.3 we can put 15, 15 pages. Meaning 15 pages for this, 15 pages for
this. For PHD because we do a lot of in-depth research as well so 2.2 2.3 we go
up. Okay, this is 30, this is 30 so 60 if it is a little less, it is about 25,
25 different number of pages because if there is less highlight, it looks like
the student is not reading. The purpose of our highlight is so that we can see
the differences between the existing studies and find the research gap of the
study and its relevance to the study we are doing. That is why we need so much
for us. We highlight in this chapter 2. If less means what things kit kicks the
difference. What we are looking for is a research gap, there is none. So, it
should be very important to have the appropriate number of pages. I also found
that when I became a PHD student examiner, the master student he had a study
highlight was only 14 pages. That's for these two not these two. Wrong he whole
chapter 2 there are only 14. Then there are PHD students he has 25 similar also
PHD students write 25 pages for all this. No one said it did not fit his PHD
study. The highlights of this study are also equally important for chapter 1,
chapter 3, chapter 4, and chapter 5. Calculate all important chapters. Don't
let this be a page too little so that we cannot find out what the research gap
is. How do you write the study highlights there are no similarities, there are
no differences. Do you write critically. Do you use appropriate discourse
markers. Did you highlight the study from the study five years ago. These are
all important in the study highlights.
PAUTAN VIDEO :
https://www.youtube.com/channel/UCU5waV0XpmodXKxuKwMs00Q
RUJUKAN:
Normaliza Abd Rahim (2019), Jom Tulis Tesis. Penerbit Universiti Putra Malaysia
No comments:
Post a Comment