Friday, January 8, 2021

BBN3402SATU2020: MINGGU11 QUOTATION (4)

 



1. Teks asal:

I can see in your eyes that you are a kind person.

Terjemahan BM:

Saya dapat melihat di mata anda bahawa anda adalah seorang yang baik hati.

Bukti : Lirik lagu “Diri”

            Rangkap 2

Saya seorang yang baik hati

Jujur dan ikhlas di dalam hati

Saya belajar berdikari

Menolong orang setiap hari 

 

2. Teks asal:

A friend is when she/he understand you no matter how difficult you try to explain the situation.

Terjemahan BM:

Sahabat ialah seorang yang memahami anda tidak kira betapa sukarnya anda untuk menjelaskan sesuatu keadaan.

Bukti: Lirik Lagu “Keluarga”

Rangkap 3

Saya sayang ibu dan bapa

Abang, kakak, adik, dan saudara

Mereka semua ada bersama

Semasa saya memerlukan mereka

 

3. Teks asal:

A good friend is when she/he is not be judgemental towards you.

Terjemahan BM:

Sahabat yang baik adalah seseorang yang tidak akan menghakimi kamu.

Bukti: Lirik Lagu “Saya Yang Istemewa”

Rangkap 1

Saya yang istemewa

Dilihat orang setiap masa

Kasih sayang dikongsi bersama

Abang kakak dan adik serta ibu bapa

 

4. Teks asal:

No matter how ready you are to face the world, the world will always try to make you feel challenge.

Terjemahan BM:

Tidak kira betapa bersedia anda menghadapi dunia, dunia akan sentiasa berusaha membuat anda merasa tercabar.

Bukti: Lirik Lagu “Saya Tahu”

Rangkap 1

Saya cuba memahami

Diri saya sendiri

Mengapa jadi begini

Ayah dan ibu susah hati

 

5. Teks asal:

I am willing to share what I have with others.

Terjemahan BM:

Saya bersedia berkongsi apa yang saya ada dengan orang lain.

Bukti: Lirik Lagu “Diri”

Rangkap 1

Saya belajar setiap masa

Sifat sabra diambil kira

Dugaan besar selalu ada

Dikongsi bersama keluarga

 

6. Teks asal:

What I have today will not be mine if I am not honest. Be honest in everything that you do.

Terjemahan BM:

Apa yang saya ada hari ini tidak akan menjadi milik saya jika saya tidak jujur. Maka jujurlah dalam setiap yang anda lakukan.

Bukti: Lirik Lagu “Diri”

Rangkap 2

Saya seorang baik hati

Jujur dan ikhlas di dalam diri

Saya belajar berdikari

Menolong orang setiap hari

 

7. Teks asal:

Be kind. Be honest. Work hard and do your best.

Terjemahan BM

Berbuat baik. Jujurlah. Bekerja keras dan lakukan yang terbaik

Bukti: Lirik Lagu “Diri:

Rangkap 3

Baik hati nurani

Kuatkan jati diri

Mulia peribadi

Perasaan tenang tidak terperi

 

8. Teks asal:

I am full of emotions but my emotions will not give negative impacts towards others.

Terjemahan BM:

Saya penuh dengan emosi tetapi emosi saya tidak akan memberi kesan negatif kepada orang lain.

Bukti: Lirik Lagu “Saya Yang Istemewa”

Rangkap 2

Saya yang istemewa

Bersikap baik sesama manusia

Saya dilihat berlainan rupa

Semangat positif dikongsi bersama

 

9. Teks asal:

Although I am emotionally challenged but I will try my best not to make you feel burden.

Terjemahan BM:

Walaupun emosi saya dicabar tetapi saya akan berusaha sebaik mungkin untuk tidak membuat anda merasa terbeban.

Bukti: Lirik Lagu “Saya Tahu”

Rangkap 3

Saya tahu

Semua mahu

Soalan bertalu-talu

Senyum membisu

 

10. Teks asal:

My parents will be happy when I am a better person.

Terjemahan BM:

Ibu bapa saya akan gembira apabila saya menjadi orang yang lebih baik.

Bukti: Lirik Lagu “Keluarga”

Rangkap 2

Ibu bapa yang disayangi

Saya tetap berhati-hati

Menjaga budi pekerti

Keluarga saya yang dicintai



RUJUKAN :


Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2017). 200 Quotes For You For Us. Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu



Normaliza Abd Rahim (2014). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi.


Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu.




KEHADIRAN MINGGU KESEBELAS



No comments:

Post a Comment

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Assalamualaikum Prof. Sebelum saya nak hurai panjang-panjang saya nak mengucapkan ribuan terima kasih yang tidak terhingga kepada Prof. Teri...