Rumusan Keputusan dan Perbincangan.
Menurut Normaliza Abd Rahim (2019), keputusan kajian
terbahagi kepada tiga bahagian iaitu blog di dalam Pengajian Kesusasteraan,
Blog dalam Pembelajaran Bahasa dan Blog dalam Pembelajaran Teknologi. Berdasarkan
rajah-rajah di atas buku Media Sosial telah membicangkan tentang “Blog di dalam
kelas Bahasa”. Blog merupakan salah satu medium perbincangan bertulis yang
berbentuk formal atau tidak formal.. Blog-blog ini digunakan sebagai kegunaan
peribadi contohnya diari atau jurnal. Terdapat beberapa kajian yang telah
dilakukan bagi memperoleh maklumat tentang blog yang berkaitan dengan pengajian
kesusteraan, pembelajaran bahasa, dan pembelajaran multimedia. Bagi rajah 6.1
adalah tentang kajian terhadap pengajian kesusteraan. Berdasarkan hasil kajian
yang diperoleh terdapat beberapa genre kesusteraan yang digunakan oleh responden.
Antaranya ialah puisi, cerpen, skrip drama, dan pantun. Kebanyakkan responden
memelih salah satu genre tersebut untuk melakkan di dalam blog mereka. Bagi
genre puisi, hasil kajian mendapati bahawa terdapat banyak responden wanita yang
gemar menggunakan medium blog bagi menulis puisi. Peratus bagi responden wanita
sebanyak 80% manakala responden lelaki sebanyak 66.7%. Selain itu, bagi cerpen
pendek pula hasil kajian mendapati responden wanita lebih banyak menyatakan
bahawa blog adalah medium yang sesuai untuk menulis cerpen pendek. Responden
lelaki mahupun responden wanita berpendapat bahawa mereka menulis cerpen pendek
untuk membaiki atau menambah baik penulisan. Seterusnya, terdapat 28 orang
responden wanita bersamaan 93.3% dan 23 orang responden lelaki bersamaan 76.7%.
menyatakan bahawa menulis skrip dengan menggunakan bahasa sasaran adalah sesuai
bagi penulisan blog. Peratus bagi menulis skrip juga menunjukkan bahawa
responden wanita lebih tinggi berbanding responden lelaki. Ini membuktikan
bahawa responden lebih cendurung atau berminat untuk berkongsi idea dan
pendapat di dalam blog mereka. Setelah dianalisis bahawa responden wanita lebih
gemar dalam penghasilan sesebuah blog. Ini menunjukkan bahawa responden wanita
lebih cendurung menulis berbanding responden lelaki yang tidak gemar menulis. Berdasarkan
rajah 6.2 menunjukkan tentang penulisan blog dalam pembelajaran bahasa. Rajah
tersebut menunjukkan bahawa penulisan blog juga dipilih sebagai alat dalam
pembelajaran bahasa dalam kalangan responden. Kebanyakkan responden menyatakan
pembelajaran bahasa dapat dipelajari melalui pemikiran kritis, penulisan surat,
dan meluahkan perasaan. Kemudiannya, rajah 6.3 adalah tentang blog di dalam
pembelajaran teknologi. Hasil dari kajian ini menunjukkan bahawa blog juga digunakan
bagi pembelajaran teknologi. Kebanyakkan responden lelaki mahupun responden
wanita menyetujui bahawa teknologi dapat memotivasikan mereka dalam mencuba benda
baharu di dalam blog.
RUJUKAN
Noraein Mansor & Normaliza Abd Rahim (2019). Ehh!! Media Sosial. Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu.
No comments:
Post a Comment